#BADF17: een terugblik

//#BADF17: een terugblik

#BADF17: een terugblik

Voor wie het nog niet wist, op 8 februari werden de langverwachte resultaten van onze zesde editie bekendgemaakt. Place to be: Kantien Gent, 19u30.

Dat dit een scherp uur was dankzij de verkeersellende bleek al gauw toen enkele paniekerige berichten ons bereikten in de trend: “Help, beginnen jullie echt zo vroeg?” of “Wij zitten hier weer vast, begin maar al zonder ons”. Met enige respijt konden we iedereen entertainen tot 19u45, dankzij de gratis geschonken Pils 13 aangeboden door de mensen van Kantien.

Een inleiding voor wie ons nog niet kende was wel op zijn plaats, dacht ik. De voorbije weken, maanden, jaren is immers gebleken dat nog niet iedereen echt weet waar Beer Awards voor staat en wat nu eigenlijk het belang van onze Awards is. Daarom dacht ik aan deze definitie:

“Beer Awards Digitaal Festival (#BADF) oorkondes worden gestemd door consumenten en niet door een betaalde, professionele jury. Het grote verschil is dat de deelname bepaald wordt door de keuze van de consument en niet door een voorafbepaalde inschrijving. Iedereen kan deelnemen aan de stemming en is daartoe vrij zonder enige verplichting. BADF Is volledig onafhankelijk, niet beïnvloed en zal dat zo blijven.”

Vooral het woord consument is belangrijk. Te vaak krijgen we vragen waarom een bepaald bier of een bepaalde ‘dienst’ niet vermeld staat. Dan antwoorden we steeds dat wij geen vat hebben op de stemming, dat we enkel een website opzetten met daarop de mogelijkheid om te stemmen.

We hopen dat in de toekomst het voor iedereen duidelijk is en blijft wat #BADF is, wat de opzet is en wat het altijd zal blijven.

Uitreiking

De avond zelf verliep vlot en op een drafje. De hapjes en drankjes werden geserveerd en de goeie sfeer zat erin. Zelf had ik toch gezonde stress, niet in het minst omdat er zoveel volk aanwezig was, een honderdtal! Na de inleiding was het dan tijd voor het echte werk, de laureaten. Wie onze website al wat gevolgd heeft, heeft ze uiteraard al gevonden, maar we willen ze toch nog even oplijsten: #BADF17 laureaten.

De biercategorieën werden onderverdeeld in een top 3, zoals we al ieder jaar doen. Wil dit zeggen dat daarmee het beste bier verkozen werd? Ik heb de avond zelf ook de vraag gesteld en trachten een definitie te zoeken van wat “beste” wil zeggen. Is dat het bier dat je graag ergens in een lijstje bovenaan ziet verschijnen? Of een bier dat het eerst bij je in gedachten springt als je aan een categorie denkt? Of is dat gewoon een bier waar je er nog een tweede van wil drinken?

Misschien is het niet aan mij om deze vraag te beantwoorden. Daarom hebben we ook besloten om niet langer onze awards als beloning voor beste bier te bestempelen maar wel meest populair. Het is een bekroning voor mensen die actief met hun product én hun afzetmarkt bezig zijn, die actief  hun communicatie onderhouden en open de dialoog met hun klanten aangaan. De aanwezigheid van zoveel mensen uit de bierwereld is een teken dat we toch goed bezig zijn.

Tournée minérale

Na het overlopen van de biercategorieën waren de glazen leeg en dus tijd voor een pauze. Een kwartier plas-, drank- en babbelpauze later konden we er alweer aan beginnen. Opnieuw was het opiniebeest in mij sterker dan mezelf en dus moest ik toch wat kwijt over tournée minérale, een hype waarmee we alle aanwezigen in de zaal in hun corebusiness raakten. En dus heb ik het daar heel moeilijk mee, zeker omdat de campagne met belangstingsgeld gefinancierd wordt. Ze beroven talloze mensen een maand van inkomsten en vinden dat maar doodnormaal. Een omzetdaling van 15% wordt toegejuicht. Mocht er morgen een appelboer 15% omzetverlies draaien, het nieuws stond bol van de paniekberichten. Wie geeft de mensen in de bierindustrie een forum? Het is voor mij nog steeds een marketinghype waar vooral grote multinationals goed mee boeren, want plots vliegen we allemaal in de frisdrank (supergezond, trouwens!) én in de alcoholvrije drank, en laat nu net die laatste vooral vanuit een brouwerij in Leuven gelanceerd worden. Zoals ik al zei, ze kunnen er enkel maar beter van worden!

Na mijn ongezouten mening te hebben geuit, was het tijd om de biergerelateerde categorieën te overlopen. Het heeft ons wel wat hersengekraak gekost om te beslissen wat te doen met café, restaurant, bierhandel en bierfestival. We vonden dat een top drie niet op zijn plaats was maar wel een top 10 met daarin de vermelding van een “gouden laureaat”. Tenslotte is er een heel grote gemeenschap van mensen die bier tot op onze borden, tafels, togen, … brengt die quasi nooit in de spotlight staan, tenzij op een negatieve manier als er weer eens een golf van faillissementen volgt. We vonden het dus belangrijk om het bereik van een top drie te overstijgen. We hopen en denken dat we hiermee toch de juiste keuze hebben gemaakt.

Als gebeurtenis van het jaar was een opmerkelijke inzending “mijn lief drinkt bier” waarop ook 12 keer werd gestemd. Het was een kanshebber, ware het niet dat de Toer de geuze toch met de eer ging lopen. Daarnaast was er een groot aantal stemmen voor de erkenning door Unesco, een bekroning die ons naar de ‘Persoon van het jaar’ leidde. Onze keuze voor Sven Gatz was dus geen toeval. Hij kon niet aanwezig zijn maar bedankte ons via een videoboodschap, waarvoor dank!

Sven Gatz als Bierpersoon van het jaar

Persoon van het jaar voor al zijn inzet voor de Belgische biercultuur als immaterieel erfgoed van de Unesco. Dank Sven Gatz vanwege het ganse team en alle aanwezigen. Hun applaus had u moeten horen want het was oprecht en van harte gewenst!

Geplaatst door Beer Awards op vrijdag 9 februari 2018

Tot slot mochten we de brouwers van het jaar bekronen. We riepen hierbij de hulp van onze jury in en daar werden vrij unaniem drie namen opgesomd: Alvinne, Totem en Brasserie de la Senne. Het was heel fijn om te zien hoe Yvan de Baets oprecht verwonderd en toch wel trots zijn gouden oorkonde mocht ophalen. Bedankt Yvan voor de zes flessen Jester Zinne, ze worden met plezier gedegusteerd!

Eindoordeel

Samengevat waren er 19 categorieën, met in totaal 14.732 stemmen. In de biercategorieën telden we 8.161 stemmen, 6.571 in de overige. Er waren 7.755 individuele bezoekers, dat is een stijging met zo’n kleine 2.000 mensen tov vorig jaar. Nochtans haalden we iets minder stemmen wat wil zeggen dat veel mensen maar op maximum 2 zaken gestemd heeft. Dat moeten we toch kunnen verbeteren.

We gaan nadenken over hoe we onze Awards levend kunnen houden. Nu zijn er 10 maanden rust en stilte en wil dat ook zeggen dat wij uit het oog worden verloren. Ik speel nu met een aantal ideeën die ik op korte tijd in het leven ga roepen, die moeten zorgen voor een plezante continuïteit. Hou onze website en facebook in de gaten voor meer niets.

Ik wil iedereen bedanken voor de aanwezigheid en in het bijzonder de mensen van Kantien en de Gebrande Winning voor hun ontvangst, drankjes, hapjes, zaal, animo en gezelligheid. Zonder zo’n talrijke opkomst hadden onze awards zeker niet betekend wat ze nu betekenen. We zijn zeker niet akkoord met de minimalisering van onze awards, daarvoor is de interesse en drang om te winnen te groot. Ik ga zeker het woord jaloezie niet in de mond nemen maar ik nodig toch zeker iedere brouwer uit om deel te nemen, op een gezonde manier zijn/haar producten te promoten maar vooral dag in dag uit keihard bier te promoten, op alle mogelijke vlakken.

Bedankt voor alles! Tot binnenkort!

Bert

Bedankt ook Bert van de Biercollectie voor de foto’s!

2018-02-19T13:09:15+00:00 18 February, 2018|

3 Comments

  1. De Biercollectie (@BierCollectie) 19 February 2018 at 14:20 - Reply

    Het was een plezier mannen!

  2. herincx Jean-Pierre 19 February 2018 at 18:16 - Reply

    Enkele zaken waarop ik stemde kon ik niet terugvinden.
    Ik vraag mij af hoe zoiets kan.
    Ik denk dat het voor mij hier stopt.

    • Bert 19 February 2018 at 18:36 - Reply

      Beste Jean-Pierre

      Kan u ons vertellen wat? Dan kunnen we beter antwoorden.

      Bedankt
      Bert

Leave a Reply