Kunnen de kleintjes nog overleven?

Ik heb zo mijn vaste column in het magazine Bier Grand Cru. Naast Bert Kruismans dan nog wel. De eer, Mattijs, de eer! Om eerlijk te zijn, ik spui graag gal, zo met veel slijm en vocht rondom. Gal gekleurd door al wat misloopt maar ook door al wat zoveel beter zou kunnen. En daarom wil ik mijn column met jullie delen. Deze versie is de volledige column, een echte director’s cut.

Let op, deze column verscheen in de allereerste Bier Grand Cru. Deze uit de nieuwe editie zal pas binnen enkele maanden hier verschijnen.

In wat voor een wereld leven we eigenlijk? Iedere dag lijkt er wel ergens een nieuw bier te ontstaan, wordt er wel ergens een oud recept afgestoft of heeft de plaatselijke scouts een nieuwe bron van inkomsten versierd. De krantenkoppen worden steeds spectaculairder, de foto’s steeds waziger. Alsof de fotograaf zelf al licht beneveld was.

De vraag die ik me stel is eenvoudig: is die explosie wel gecontroleerd of gaan we een zythologisch Tsjernobyl tegemoet?

Het antwoord is minder eenvoudig, de brouwwereld is tamelijk complex en bestaat in hoofdzaak uit enkele grote maar vooral vele kleintjes. Net die laatste groep is boeiend en aan een immense opmars bezig. Althans, volgens ingewijden.. Want laten we eerlijk zijn, het WK in Brazilië werd niet gesponsord door ‘brouwerij Huppeldepup-van-achter-de-hoek’.

Alle televisieprogramma’s ten spijt, drinkt Jan Modaal nog steeds zijn vertrouwde blonde of bruine. Een tripel is al wat gewaagder en ademt vaak een mystiek karakter uit het Kempische uit. Maar verder dan dat zal het al duvels moeilijk zijn om, als kleintje, je bier aan de man en vrouw te brengen. Zelf vorm ik uiteraard de uitzondering op deze regel maar wie ben ik, als modaal middenklas persoon met een schromelijk te laag inkomen? De zoektocht die ik maandelijks onderneem naar nieuwe bieren, smartphone app in de aanslag, weegt niet in de verste verte door op de biermarkt. Die wordt nog steeds gedomineerd door pils en enkele ‘abdijbieren’.

 De biermarkt is, volgens mij, niet klaar voor veranderingen. Kleine nuance, de consument is niet klaar voor veranderingen. Recent las ik nog dat we nu marktleider zijn in de consumptie van cava. U leest het goed: cava… Een geïmporteerd drankje dat minstens 1.000 kilometers dient af te leggen alvorens onze grenzen te overschrijden. Om god weet welke reden verkiezen we dat boven onze eigen dranken, ons eigen vlees en bloed, zelfs als het van achter de hoek komt. Nochtans schermen we te pas en te onpas met streekproducten, nationale trots en ‘de herontdekking van het lokale’. Ik daag u uit, vind 5 restaurants die bier onder de noemer aperitief aanduiden. U krijgt van mij een bak Orval, die voor mij even onvindbaar is als voor u, geen paniek.

Nee, beste lezer, wij drinken niet graag bier, althans wanneer het onder sociale druk niet aanvaard is. Waar zijn de jonge twintigers en dertigers die onze normen en waarden moeten verdedigen en dus bier als hip en trendy dienen aan te sporen? Zijn initiatieven zoals Brussels Beer Project eenzaam in het landschap? Is de recente polemiek echt het speelveld van een onderhuids gevoel?

Zoals gezegd, het zijn de kleintjes die volop bruisen en innoveren maar het mag allemaal wat straffer. Ik zie twee uitdagingen die voor mij als persoon belangrijk zijn. Het zullen er veel meer zijn, maar deze twee schuif ik naar voor: opbouwen van een grondlaag en uitdagen van traditie. Even verduidelijken..

Opbouwen van een grondlaag wil zeggen dat een stevig fundament noodzakelijk is. En dat betekent nadenken over je product. Niet zomaar blindelings de trend volgen maar wel zelf je eigen pad uittekenen. De kennis van product is daarbij uiteraard niet te versmaden maar vooral je eigen ‘guts’ volgen. Te vaak denken starters dat ze de wereld gaan veroveren, dat iedereen droog in de goot ligt te smachten naar hun bier. Jammer genoeg is niets minder waar. Ik vergelijk het vaak met pas afgestudeerden die even de wereld hun aulakennis gaan tonen. Niemand wacht op jou, is het vaak gehoorde credo, meestal achteraf pas, toegegeven.

Dat fundament dus, een basis van waaruit alles verder vertrekt. Ik zie het meer niet dan wel. Meer wildgroei dan controle en dat leidt onverbiddelijk tot falen. Of althans, tot wat aanmodderen in de marge. ‘Maar meneer, ik brouw al minstens één jaar thuis achter het fornuis!’ Neen, daar gaan we het niet mee redden. Ik ontmoette onlangs een brouwer in Hasselt die al twintig jaar aan zijn recept werkt en pas daarna de wereld liet kennis maken met zijn bier. Twintig jaar, dat zijn 4 handen nodig om te tellen. De overstap van enkele streekbieren drinken op café naar zelf brouwen en commercialiseren is een enorme stap. Dat alleen al is een goeie reden om je product door en door te kennen. Of je daarnaast dan ook nog een goeie marketeer bent, is volledig in eigen handen. Vertel het verhaal eerlijk en de mensen zullen luisteren. Maar ook oneerlijke verhalen halen jammer genoeg de bovenhand. Nogmaals, die discussie ga ik hier niet aan. Werk aan dat fundament, dat is al een goeie start!

En wat met dat andere? Wat met dat traditie en dat uitdagen? Wij houden niet van verandering, wij zullen geen Goliath tripel op het menu zetten als aperitief, ons eten zal niet begeleid worden door een mooi Abbaye des Rocs, laat staan dat we afsluiten met een Oude van De Cam bij het dessert. Nee, wij kiezen voor al wat het buitenland ons te bieden heeft. Wijnen, kazen, desserts bij de vleet. Daarbij vergeten we vooral onszelf en onze bieren. Valt dat te veranderen? Ik gok op nee, de weinige enthousiastelingen niet te na. Want geef eerlijk toe, een festival dat 10000 bezoekers lokt waarvan drie kwart buitenlands, is niet bepaald onze nationale trots, ondanks alle lof die we hen toejuichen. Het moet komen van de jongeren, de jonge gezinnen die onder vrienden alweer diezelfde fles cava opendoen, die niet weten dat een mooi bier als perfect aperitief kan dienen. Nog te vaak denken we bij bier aan pils. Dat is onze traditie. Wel, daarop zeg ik: daag de traditie uit! Doe de wereld ontdekken dat we meer zijn dan pils brouwen. Durf eens een saison op wilde gist zetten, een speciale belge als aperitief in de kijker zetten. Doe de mensen ontdekken dat onze traditie honderden jaren teruggaat maar dat dit niet per se oubollig is. Doorbreek de blond-bruin-tripel-hegemonie en leer Belgen opnieuw echt bier drinken. Als ik zie hoe bepaalde bierstanden op festivals floreren omdat ze durven uitpakken met gewaagd bier, dan denk ik dat het wel goed komt. Ik zie andere standen op dezelfde festivals vechten voor bezoekers. En dan zie je opnieuw dezelfde hegemonie bovenaan prijken. Hun kwaliteit zal er niet minder om zijn, de creativiteit misschien wel.

Lef is er nodig, veel lef. Schenk bier in een pilsglas en het wordt binnen gegoten. Schenk datzelfde bier in een kristallen wijnglas en het wordt plots degustatie. Zelf kies ik steeds voor wijnglazen. Het is een kleine stap maar het psychologische effect is fantastisch. De meeste van mijn vrienden, die nog steeds niet overtuigd zijn van het prachtige van onze bieren, draaien al iets meer bij als ze zien hoe elegant bier kan zijn. Ook dat is de traditie uitdagen. Dat is banden doorbreken met ‘ieder bier zijn glas’ en gewoonweg alles en iedereen over dezelfde kam scheren. Kort door de bocht, maar durven we dat ook niet zijn, zo af en toe?

Waar zit het addertje dan? De onvermijdelijke valkuil? Wel, ik vermoed bekendheid. Hoe bekender je bier wordt, hoe meer mensen de prijs kennen. En die prijs, die willen ze er op restaurant niet voor betalen, sorry, het spijt me. 5 Euro voor een Duvel op restaurant? Pardon mijnheer de dief? Dat is harde realiteit. Bouw dus niet voort op die sterkhouders maar draag je onbekende hartendieven uit naar de wereld. Een bepaalde Brusselse brouwerij brouwt om de zoveel tijd een ‘Wadesda’, een proefbrouwsel zeg maar. Even tussen de wort en de gist experimenteren. ‘Sold Out’ prijkt steevast op hun website. Geen ontkomen aan. Dat is de traditie uitdagen! Dat is durven goochelen met steevast dezelfde ingrediënten maar de consument zodanig aanvuren dat de rest volgt. Zelf ben ik al jaren verliefd op hun bieren en kom, geef toe, ook de brouwerij. Net omdat ze in het wilde weg durven ingaan tegen de traditie. Tegen alle platgereden paden en vertrouwde wegen. Dat de vraag de productie al jarenlang overstijgt, is niet verwonderlijk.

Zijn ze de traditie dan vergeten? Verre van, want hun vast gamma volgt een eenvoudig patroon en wil gewoonweg iedereen een bier aanbieden volgens goesting. Wil ik een smaakvol bier maar niet te sterk? Geen probleem, we hebben er drie. U wil iets krachtiger? Hier komen er twee aan!

Tegen de stroom invaren zit niet in ons bloed. Wij houden van rustig voortkabbelen, van een beetje in de marge spelen zonder onze vingers te verbranden. Om die reden is niet ieder experiment een goed experiment. Jaag niet zomaar zes hopsoorten en twaalf verschillende gisten in een bier, dat is een brug te ver. In Arnhem zouden ze er niet wild van worden. Maar durf toch af en toe de doorsnee consument die zoekt, uitdagen. Vertel een verhaal en iedereen luistert. Het is niet voor niets dat bepaalde bieren een boek meekrijgen om toch maar de verkoopcijfers op te krikken. Een verhaal achter het bier vertellen, dat boeit, dat is tof. Als men mij morgen een bier wil verkopen dat nog ontdekt werd in de vochtige kelders van kasteel ‘Weetikveel’ en dat dit recept nog verborgen werd voor den Duits uit vrees voor represailles, ik kocht een bak! Ik vertelde het aan vriend en vijand en iedereen zou drinken, misschien wel samen een voetbalwedstrijdje spelen in het niemandsland dat onze tuin heet te zijn. Of zoals in de Westhoek meevaren op de oorlogsherinnering, maar dan op een originele manier. Haal mensen zoals Hendrik Geeraert en Karel Kogge van onder het stof en mensen zullen luisteren. Niet verwonderlijk dat die bieren het tamelijk goed doen in de streek, zij het dat ze gebrouwen worden door een grotere brouwer dan doorsnee in deze column aangesproken. Het verhaal, mensen, het verhaal!

En wat met samenwerken? Is dat ook niet onze traditie? Eendracht maakt macht, of zoiets. Kunnen kleine brouwers niet samengaan in een vorm van coöperatie? Geen communistisch ideaal, verre van, maar delen van middelen. De aankoop en het onderhoud van een brouwinstallatie is vaak absurd duur. Wat als de krachten verenigd worden en samen nieuwe dingen uit de ketels spuiten? Ook hier kan het verhaal daad bij woord brengen. Stel u voor: iedere week of maand een nieuwe brouwer die uitgenodigd wordt en even zijn of haar ding mag doen (binnen de perken, natuurlijk). Zou u niet nieuwsgierig zijn? Zou u niet even die schuimwijn laten voor wat het is en proeven wat het resultaat van dat experiment is?

Deze column zal niet het antwoord bieden op de toekomstvraag van onze kleine brouwers maar ik denk graag na over wat er mag gebeuren om toch maar meer volk de pracht van onze biercultuur te doen ontdekken, tv-programma’s ten spijt. Misschien hebben we wel opnieuw een Michael Jackson nodig, maar dan een met een dagelijkse presence in de populaire media. Iemand die durft zeggen dat we nog steeds fantastische bieren hebben die hun plaats in ons huishouden meer dan verdienen. Iemand die ons de kleintjes toont die iedere dag durven inspireren en geïnspireerd worden. Kleintjes die over onze grenzen durven kijken, die durven samenwerken in plaats van elkaar te beconcurreren, die met liefde hun product dag in dag uit uitdenken, ontwikkelen en brouwen. Maar die ook verdomd hard moeten werken om te overleven in het landschap. Want eerlijk is eerlijk, iedere dag een nieuw bier zal ooit tot saturatie leiden, tot voldoening bij zelfs de meest doorwinterde liefhebbers. Leren uit het verleden om de toekomst een perspectief te bieden, ik zie dat wel zitten. Schol!

 

Bert

Beer man bij Beer Awards, zot hoofd bij Bert & Bier maar vooral liefhebber van absurd bitter.

Leave a Reply

Close Menu

1. Organisator
Deze wedstrijd zonder aankoopverplichting wordt georganiseerd door Beer Awards, een feitelijke vereniging met als leden Bert Mattijs, Roeland Rypens, Hilaire Spreuwers en Tim Breemersch, vertegenwoordigd door Bert Mattijs, hierna genoemd: “Beer Awards”. Deelname aan de wedstrijd houdt een onvoorwaardelijke aanvaarding in van de bepalingen van dit reglement en van elke beslissing die Beer Awards dient te treffen in het kader van deze wedstrijd. De organisatie kan bereikt worden op mailadres beerawards@gmail.com.

2. Wie kan deelnemen?
a. Deelnemingsvoorwaarden
Deelname aan de wedstrijd is toegelaten voor inwoners van België. Minderjarigen kunnen niet
deelnemen. Aangezien deelname aan de wedstrijd online plaats vindt, worden geen
communicatiekosten in rekening gebracht. Deelname is volledig gratis.
b. Onverenigbaarheden
Kunnen niet aan deze wedstrijd deelnemen: directe gezinsleden (echtgenoten en aanverwanten tot in de eerste graad) van de Beer Awards leden of leden van de jury (samenstelling te verkrijgen op aanvraag bij de organisatie). Wie toch op de lijst van de kandidaten of winnaars komt of zelfs wie een prijs wint zonder volledig te voldoen aan alle deelnemingsvoorwaarden van het wedstrijdreglement verliest automatisch zijn prijs, zonder schadevergoeding en zonder enig recht op verhaal.

3. Periode
Deze wedstrijd loopt van 01/12/2018 tot 24/12/2018 , wat tevens de uiterste deelnamedatum is. Deze periode kan echter door Beer Awards op elk moment worden uitgebreid, onderbroken of stopgezet.

4. Inhoud en verloop van de wedstrijd
Om deel te nemen aan deze wedstrijd dient men geldig te stemmen in alle 18 categorieën van het Beer Awards Digitaal Festival 2018 op www.beerawards.be/badf18, en contactgegevens (naam, e- mail en telefoonnummer) na te laten. De wedstrijd verloopt als volgt: de prijzen worden willekeurig verloot onder de in aanmerking komende deelnemers.

5. De prijs
5.1. Prijs
Drie maal één biermand. Andere prijzen kunnen toegevoegd worden.
5.2. Opnametermijn prijs
Digitale prijzen worden via e-mail verstuurd. Fysieke prijzen kunnen opgehaald worden na afspraak met de organisatie.
5.3. Onoverdraagbaarheid van de prijs
De prijs is nominatief (strikt op naam van de winnaars) en kan niet doorgegeven of verkocht worden. Het is ook verboden de prijs gratis aan te bieden of in een veiling aan te bieden op internetsites. Als op een of andere manier zou blijken dat de winnaar de prijs toch probeert te verkopen (bv. door hem te koop aan te bieden op een website, via een krant, …) dan heeft Beer Awards het recht de prijs in te trekken zonder dat daar een vergoeding of compensatie tegenover staat. De prijs is dan terug beschikbaar voor Beer Awards en kan dus aan een andere deelnemer worden toegekend.

6. Bekendmaking winnaar
De winnaars worden ten laatste bekend gemaakt op 31/01/2019. De winnaars zullen hiervan
elektronisch op de hoogte worden gebracht door Beer Awards.

7. Persoonsgegevens
De contactgegevens die de deelnemers aan Beer Awards meedelen zullen uitsluitend gebruikt
worden om hen te contacteren in geval zij een prijs hebben gewonnen, en zullen niet langer dan
noodzakelijk worden bewaard. Daarnaast kan uw IP-adres worden geanalyseerd in geval van
discussie of vermoedens van wedstrijdvervalsing. U kan Uw gegevens kosteloos inzien of verbeteren door een verzoek daaromtrent per mail te richten aan Beer Awards op bovenvermeld adres met een kopie van Uw identiteitskaart. Daarnaast wordt een “opt-in”-mogelijkheid voorzien om door Beer Awards per e-mail op de hoogte gehouden te worden van haar activiteiten.

8. Algemene bepalingen
Beer Awards kan de inhoud van de prijzen volledig of deels vervangen door een gelijkwaardige prijs, mocht deze prijs niet beschikbaar zijn om welke reden dan ook, zonder enig recht op vergoeding of compensatie in hoofde van de winnaar. Beer Awards behoudt zich het recht voor om de wedstrijd of een deel ervan te wijzigen, uit te stellen, in te korten of in te trekken indien programmatorische, technische of organisatorische omstandigheden dit vereisen. Indien een bepaling uit dit wedstrijdreglement nietig en/of niet-afdwingbaar zou zijn, heeft dit geen enkele invloed op de geldigheid van de overige bepalingen of dit reglement. Beer Awards zal deze bepaling vervangen door een geldige bepaling die zoveel als wettelijk mogelijk overeenstemt met de strekking en inhoud van de oorspronkelijke bepaling. Als het verloop van deze wedstrijd door een technisch incident verstoord zou worden, bv. indien de website offline gaat, zal alles in het werk gesteld worden om deze storende effecten te neutraliseren. Beer Awards kan echter niet aansprakelijk gesteld worden voor enig nadeel dat zou voortvloeien uit deze technische incidenten. In geval van misbruiken, misleiding of bedrog behoudt Beer Awards zich uitdrukkelijk het recht voor de betrokken deelnemer(s) zonder meer van deelname aan deze en/of andere wedstrijden die zij organiseren uit te sluiten. Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van Beer Awards vermeld in art. 4 van dit reglement, en kan daar desgewenst worden afgeprint. Alle bijkomende publicaties in verband met de wedstrijd gelden als punt van reglement, tenzij duidelijk anderszins bepaald. Alle beslissingen van Beer Awards in het kader van deze wedstrijd zijn definitief en onherroepelijk. Een overzicht van de uitgekeerde prijzen kan per mailworden opgevraagd door een schrijven te richten aan Beer Awards op bovenvermeld mailadres. Ook eventuele klachten omtrent de wedstrijd kunnen op bovenvermeld adres worden gemeld, waarna Beer awards met U contact zal opnemen. Over andere aspecten van de wedstrijd wordt geen correspondentie gevoerd.

9. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht. Elke betwisting omtrent de wedstrijd en/of dit reglement dient eerst voorgelegd te worden aan Beer Awards. Indien onderling overleg geen uitkomst biedt, zal de betwisting exclusief worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank in het arrondissement Brugge.

This poll is no longer accepting votes

Blond, < 6,5% (1213 stemmen)

  1. La Cress
  2. Grasshopper
  3. Taras Boulba

Blond, > 6.5% (1020 stemmen)

  1. Préaris White Dragon
  2. Flurk
  3. Coccinelle

Amber, < 6.5% (533 stemmen)

  1. Orval
  2. Femme Fatale
  3. Bruxellensis

Amber, > 6.5% (408 stemmen)

  1. Troubadour Magma
  2. Bière de Garde
  3. Stille Nacht

Donker, < 6.5% (456 stemmen)

  1. Bon Homme
  2. Kerel stout
  3. Stouterik

Donker, > 6.5% (874 stemmen)

  1. Den Twaalf
  2. Lola Chocolate Beer
  3. Slaapmutske dubbel glutenvrij

Pils (656 stemmen)

  1.  13
  2. Bavik Super Pils
  3. Cristal Alken

Spontaan & gemengd, bleek (498 stemmen)

  1. 3 Fonteinen Oude Geuze Cuvée Armand & Gaston
  2. Boon Oude Geuze Mariage Parfait
  3. Vandervelden Oude Geuze 135

Spontaan & gemengd, donker (601 stemmen)

  1. Reninge Oud Bruin
  2. Liefmans Goudenband
  3. Slaapmutske Flemish Old Style Sour

Fruitbier (710 stemmen)

  1. Reninge Krieken Rood
  2. Tilquin Oude Pinot Noir
  3. Cuvée Soeur’Ise

Bier buiten categorie (566 stemmen)

  1. Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Whisky infused
  2. Cuvée Delphine
  3. Bersalis Tripel Oak Aged

Bierwebsite van het jaar (475 stemmen)

  1. De Lambikstoemper
  2. William Roelens Bierblog
  3. Belgian Beer Geek

Bierhandel van het jaar (843 stemmen)

Biercafé van het jaar (1247 stemmen)

Bierrestaurant van het jaar (1036 stemmen)

Bierfestival van het jaar (1894 stemmen)

Bierboek/tijdschrift van het jaar (367 stemmen)

Gebeurtenis van het jaar (346 stemmen)

Persoon van het jaar

Brouwer van het jaar

Pils (882 stemmen)

  1.  13
  2. Vedett
  3. Jupiler

 

Blond, < 6,5% (1243 stemmen)

  1. Brugse Zot
  2. La Cress
  3. Gronckel

 

Blond, > 6.5% (1108 stemmen)

  1. Ouwen Duiker
  2. Duvel
  3. La Chouffe

 

Amber, < 6.5% (886 stemmen)

  1. Orval
  2. De Koninck
  3. Femme Fatale

 

Amber, > 6.5% (831 stemmen)

  1. Troubadour Magma
  2. Avec les Bons Voeux
  3. Maredsous Tripel

 

Donker, < 6.5% (723 stemmen)

  1. St. Bernardus 6
  2. Stouterik
  3. Adriaen Brouwer

 

Donker, > 6.5% (909 stemmen)

  1. Westvleteren 12
  2. Rochefort 10
  3. Gouden Carolus Classic

 

Spontaan & gemengd, bleek (708 stemmen)

  1. Boon Geuze Mariage Parfait
  2. Boon Oude Geuze Black Label
  3. Lindemans Oude Geuze Cuvée René

 

Spontaan & gemengd, donker (819 stemmen)

  1. Reninge Oud Bruin
  2. Liefmans Goudenband
  3. ’t Verzet Oud Bruin

 

Fruitbier (690 stemmen)

  1. Boon Kriek Mariage Parfait
  2. Oud Beersel Oude Kriek
  3. Liefmans Kriek-Brut

 

Bier buiten categorie (782 stemmen)

  1. Poperings Hommelbier
  2. Malheur Brut
  3. Préaris Smokey Li

 

Bierboek/tijdschrift van het jaar (698 stemmen)

  1. De Zytholoog (tijdschrift) / Bier & Chocolade (boek)
  2. Bier Grand Cru (tijdschrift) / Op café in Vlaanderen (boek)
  3. Belgisch Bierboek (boek)

 

Biercafé van het jaar (940 stemmen)

  1. Bourgondisch Kruis
  2. Geus van Gent
  3. In de Verzekering tegen de Grote Dorst

 

Bierrestaurant van het jaar (642 stemmen)

  1. ’t Hommelhof
  2. Heeren van Liedekercke
  3. Nuetnigenough

 

Bierfestival van het jaar (843 stemmen)

  1. Streekbierenfestival Koekelare
  2. Poperinge Bierfestival
  3. Brugs Bierfestival / Zythos Bierfestival

 

Bierwebsite van het jaar (661 stemmen)

  1. Sofiesworld
  2. De Lambikstoemperhttps://lambikstoemper.wordpress.com/
  3. William Roelens Bierblog

 

Gebeurtenis van het jaar (529 stemmen)

  1. Weekend van het Volkscafé
  2. Brussels Beer Challenge
  3. Lambiekstoempers Bierweekend

 

Persoon van het jaar (1047 stemmen)

Pils (310 stemmen)

  1.  Bavik
  2. Jupiler
  3. Maes

 

Witbier (215 stemmen)

  1. Hoegaarden
  2. Blanche de Namur
  3. Sint-Bernardus Wit

 

Blond, licht (235 stemmen)

  1. Taras Boulba
  2. Zinnebir
  3. Brugse Zot

 

Blond, sterk (339 stemmen)

  1. Westmalle tripel
  2. Duvel
  3. Bryggja

 

Saison (168 stemmen)

  1. Saison Dupont
  2. Saison Voisin
  3. Saison de Dottignies

 

Amber, licht (166 stemmen)

  1. Orval
  2. De Koninck
  3. Palm

 

Amber, sterk (141 stemmen)

  1. Bush Amber
  2. Babylone
  3. Troubadour Magma

 

Donker, licht (122 stemmen)

  1. Den Herberg
  2. Westmalle dubbel
  3. Brugse Zot dubbel

 

Donker, sterk (240 stemmen)

  1. Eden quadrupel
  2. Rochefort 10
  3. Bryggja Bruin

 

Stout & Porter (130 stemmen)

  1. Stouterik
  2. Black Albert
  3. Viven Porter

 

Oud Bruin (148 stemmen)

  1. Liefmans Goudenband
  2. Rodenbach Vintage
  3. Rodenbach Grand Cru

 

Geuze (199 stemmen)

  1. Oud Beersel Oude Geuze
  2. Oude Geuze Boon
  3. Hanssens Oude Geuze

 

Op hout gerijpt (159 stemmen)

  1. Rodenbach Vintage
  2. Bersalis Tripel
  3. Cornet

 

Buitenlandse stijl (100 stemmen)

  1. Triest IPA
  2. Troubadour Magma
  3. Prearis Ipa

 

Bierboek van het jaar (132 stemmen)

  1. Bier Grand Cru (tijdschrift)
  2. De Zytholoog (tijdschrift)
  3. Bapas

 

Biercafé van het jaar (232 stemmen)

  1. Bourgondisch Kruis
  2. Brugs Beertje
  3. Kulminator

 

Bierrestaurant van het jaar (297 stemmen)

  1. Heeren van Liedekercke
  2. Nuetnigenough
  3. ’t Hommelhof

 

Bierfestival van het jaar (327 stemmen)

  1. Winters Bierfestival Vichte
  2. Streekbierenfestival Koekelare
  3. Spontane gisting Buggenhout

 

Bierwebsite van het jaar (244 stemmen)

  1. De Lambikstoemper
  2. Sofiesworld
  3. William Roelens Bierblog

 

Gebeurtenis van het jaar (180 stemmen)

  1. Brussels Beer Challenge
  2. Amuse Geuze
  3. Toer de Geuze

 

Persoon van het jaar (375 stemmen)

  1. Sofie Vanrafelghem
  2. Jo Abbeloos
  3. Luc De Raedemaeker

Pils (339 stemmen)

  1.  Stella (42)
  2. Jupiler
  3. Bavik

 

Witbier (295 stemmen)

  1. Hoegaarden (41)
  2. Blanche de Namur
  3. Sint-Bernardus Wit

 

Blond, licht (405 stemmen)

  1. La Cress
  2. Spijker
  3. Taras Boulba

 

Blond, sterk (529 stemmen)

  1. Coccinelle (184)
  2. Bryggja
  3. Bersalis Tripel

 

Saison (232 stemmen)

  1. Saison Dupont
  2. Saison d’Erpe Mere
  3. Saison Saint-Feuillien

 

Overige blond & amber (185 stemmen)

  1. Special de Ryck
  2. De Koninck
  3. Palm

 

Donker, licht (138 stemmen)

  1. Qantelaar (16)
  2. Rookop
  3. Slaapmutske bruin

 

Donker, sterk (207 stemmen)

  1. Bierboom bruin (12)
  2. Ter Dolen donker
  3. Prearis Quadrupel

 

Stout & Porter (157 stemmen)

  1. Stouterik (27)
  2. Buffalo Stout & Viven Porter

 

Oud Bruin (171 stemmen)

  1. Rodenbach Vintage (23)
  2. Liefmans Goudenband
  3. Rodenbach Grand Cru

 

Fruitbier (173 stemmen)

  1. Oud Beersel Oude Kriek (23)
  2. Boon Oude Kriek
  3. Liefmans Kriek

 

Geuze (188 stemmen)

  1. Oud Beersel Oude Geuze (33)
  2. Cuvée Lambiekstoemper
  3. 3 Fonteinen

 

Op hout gerijpt (138 stemmen)

  1. Cornet (11)
  2. Prearis Grand Cru
  3. Bush de Nuits

 

Speciale Stijl (103 stemmen)

  1. Deus (17)
  2. Zinnebir
  3. Pannepot

 

Buitenlandse stijl (142 stemmen)

  1. Troubadour Magma (17)
  2. Viven IPA
  3. Houblon Chouffe

 

Bierboek van het jaar (75 stemmen)

  1. Bordje Bier (10)
  2. Vrouwen en bier
  3. Bier Grand Cru (tijdschrift)

 

Biercafé van het jaar (182 stemmen)

  1. Brugs Beertje (9)
  2. Bourgondisch Kruis
  3. In de verzekering tegen de grote dorst

 

Bierrestaurant van het jaar (122 stemmen)

  1. Heren van Liedekercke (46)
  2. ’t Hommelhof
  3. Bitterzoet

 

Bierfestival van het jaar (263 stemmen)

  1. Winters Bierfestival Vichte (67)
  2. Zythos Bierfestival
  3. Namur Capitale de la Biere

 

Bierwebsite van het jaar (209 stemmen)

  1. Beertourism (73)
  2. De Lambiekstoempers
  3. Sofiesworld

 

Gebeurtenis van het jaar (141 stemmen)

  1. Brussels Beer Challenge (41)
  2. Fier op ons bier campagne
  3. Amuse Geuze

 

Persoon van het jaar (122 stemmen)

  1. Luc De Raedemaeker (58)
  2. Jo Abbeloos
  3. Sofie Vanrafelghem

Donker, abdij (356 stemmen)

  1.  Sint-Bernardus 12 (261)
  2. Affligem Dubbel
  3. Val Dieu Grand Cru

Eervolle vermeldingen: Bornem Dubbel, Maredsous Bruin, Postel Dubbel, Saint-Martin Bruin, Sint-Bernardus Prior, Saint-Feuillien Bruin, Tongerlo Bruin

 

Donker, trappist (328 stemmen)

  1. Rochefort 10 (131)
  2. Westvleteren 12
  3. Chimay Blauw

Eervolle vermeldingen: Achel Bruin, Orval, Rochefort 8, Westmalle Dubbel. Korte nota: Zundert en La Trappe zijn Nederlandse trappisten, geen Belgische.

 

Donker, Sterk (318 stemmen)

  1. Gouden Carolus Classic (126)
  2. Malheur 12
  3. Noir de Dottignies

Eervolle vermelding: Adriaen Brouwer Dark Gold, Alvinne Morpheus Dark, Ambetanterik (technisch eerder stout en dus ‘Buitenlandse stijl’), Black Albert, Broeder Jacob Dubbel Port, Buffalo Belgian Stout (ook ‘Buitenlandse stijl’), Cuvée du Chateau, Cuvée van de Keizer, Straffe Hendrik Quad, Dupont Stout (idem), Eden quadrupel, Gulden Draak, Hercule Stout (idem), Keyte Dubbel, Lefort, Malheur Dark Brut (‘Speciale Stijl’), Moose Blues, Alpaide Donker, Novice Black tripel, Pannepot, Préaris Quadrupel, Qantelaar, Stout Bruintje, Troubadour Obscura, Troubadour Westkust, Vicaris Generaal, Zatte Bie

 

Fruitbier (303 stemmen)

  1. Boon Oude Kriek (107)
  2. Oud Beersel Oude Kriek
  3. Liefmans Cuvée Brut

Eervolle vermeldingen: 3 Fonteinen Oude Kriek, Alvinne Kerasus, Boon Kriek Mariage Parfait, Boscoli, Cantillon Lou Pepe Kriek, Cuberdonbier, Cuvée René Oude Kriek, Girardin Kriek, Hanssens Oude Kriek, Hanssens Oudbeitje, Jacobins Kriek, Kriek De Ranke, Kriek Max, Liefmans Pecheresse, Mort Subite Oude Kriek, Kriek Mystic, Tilquin Quetsche, Pompoen, Red Bocq, Ter Dolen Kriek, Toeteler Echte Kriek, Wilderen Kriek.

 

Op hout gerijpt (305 stemmen)

  1. Rodenbach Vintage (105)
  2. Rodenbach Caractère Rouge / Straffe Hendrik Vintage
  3. Embarasse Peated Oak Aged

Eervolle vermeldingen: Alvinne Melhior Oak Aged, Alvinne Wild West, Brouwers Verzet Oud Bruin 2012, Cuvée des Jacobins, Ichtegems Grand Cru, Morpheus Undressed, Oakey Moakey Whiskey Stout (“Buitenlandse stijl”), Petrus Oak Aged, Préaris Grand Cru  2012 B.A. Cognac, Qantelaar Oak Aged, Slaefke Limited Edition, Trignac, Tsjeeses Reserva, Ypres (“Oud Bruin”).

 

Unieke Smaak (268 stemmen)

  1. Hof ten Dormaal White Gold (84)
  2. Slaapmutske Hop Collection
  3. Black Damnation Mocha Bomb

Eervolle vermeldingen: Broeder Jacob Dubbel Port, Bueckenholt, Dochter van de Korenaar Charbon, De Graal Gember, Gageleer, Gulden Draak Distillers Edition, Scotch de Silly, Seefbier, Troubadour Magma (‘Buitenlandse stijl’), Valeir Extra (‘Buitenlandse stijl’), Zeezuiper.

 

Pils (305 stemmen)

  1. Bavik (85)
  2. Maes
  3. Primus

Eervolle vermeldingen: Anker Pils, Bel Pils, Bockor Pils, Cristal, Contra Pils, Estaminet, Jupiler, Manneke Pils, Mongozo Pilsner, Redor Pils, Roman Pils, Sas Pils, Stella, Strubbe Pils, Vedett.

 

Oud Bruin (280 stemmen)

  1. Liefmans Goudenband (158)
  2. Duchesse de Bourgogne
  3. Brouwers Verzet Oud Bruin

Eervolle vermeldingen: Alvinne Wild, Bellegems Bruin, Caves, Vanderghinste Oud Bruin, Ypres

 

Blond, abdij (299 stemmen)

  1. Witkap tripel (94)
  2. Ename tripel
  3. Tongerlo Prior

Eervolle vermeldingen: Abbaye des Rocs, Affligem Patersvat, Affligem Tripel, Augustijn Blond, Grimbergen Tripel, Guldenberg tripel, Karmeliet tripel, Leffe Blond, Maredsous Tripel (10), Sint-Bernardus tripel, Ter Dolen tripel, Val Dieu tripel, Watou tripel, Witkap Stimulo

 

Blond, smakelijk (418 stemmen)

  1. La Cress (161)
  2. Vicaris Quinto
  3. Belgoo Luppo

Eervolle vermeldingen: Dupont Bio Legere, Brugse Zot Blond, Caulier Speciale Extra, Crushable Saison, De Graal Blonde, De Ranke XX, Eva, Excalibur (‘Buitenlandse stijl’), Harlekijn, Hertenheer, Hommelbier, Keikoppenbier, Hoppergod, Maya, Noblesse, Palm, Seefbier, Struise Witte, Super Noah, Taras Boulba, Triporteur from Heaven, Troubadour Blond, Zinnebir

 

Saison (259 stemmen)

  1. Saison Dupont (167)
  2. Belgoo Saisonneke
  3. Saison de Silly

Eervolle vermeldingen: Saison 1858, Saison d’Erpe Mere, Saison de Dottignies, Saison Regal, Saison St-Feuillien, Saison Voisin

 

Sterk Blond (411 stemmen)

  1. Omer (101)
  2. Bryggja
  3. Duvel

Eervolle vermeldingen: ’t Kadeeke, Arabier, Avec les Bons Voeux, Bink tripel, Brigand, la Corne du Bois des Pendus, Cuvee van de Keizer blond, De Graal Quest, Deugniet, Duvel Tripel Hop, Gentse Strop, Goedendag, Gouden Carolus Hopsinjoor, Hopruiter, Hopus, Jambe de Bois, Keyte Dobbel tripel, La Guillotine, Ommegang Keizer Karel, Piraat, Ploegbaas, Rebel Local (‘Buitenlandse stijl’), Remembrance Bier, Schuppenboer tripel, St.-Feuillien Grand Cru, Toeteler Amber Tripel, Triest IPA (‘Buitenlandse stijl’), Troubadour Magma (‘Buitenlandse stijl’), Vinkenier, Waterloo, Witte Madam, Wolf 7, Zeezuiper

 

Blond Trappist (318 stemmen)

  1. Orval (151)
  2. Westmalle Tripel
  3. Chimay Cent Cinquante

Eervolle vermeldingen: Achel, Chimay Tripel, Westmalle Extra, Westvleteren 6

 

Speciale Stijl (242 stemmen)

  1. Malheur Brut (94)
  2. Maegt van Gottem
  3. Deus

Eervolle vermeldingen: Bueckenholt Speciale Belge, Bzart, Damme Jeanne, De Cam Lambiek Special, Malheur Dark Brut, Oud Beersel Bzart Kriek, Taras Boulba, Triest Green Hopping, Valeir Extra (‘Buitenlandse stijl’), Vicaris Tripel-geuze

 

Geuze (254 stemmen)

  1. 3 Fonteinen Oude Geuze (114)
  2. Cantillon Geuze
  3. De Cam Geuze

Eervolle vermeldingen: Boon Oude Geuze, Boon Mariage Parfait, Geuze Jacobins, Giradin Geuze, Girardin Black Label, Hanssens Geuze, Horal Blend 2013, Geuze Moriau, Oud Beersel, Tilquin Oude Geuze,

 

Buitenlandse stijlen (237 stemmen)

  1. Troubadour Magma – IPA (151)
  2. Kempisch Vuur Haverstout – Stout
  3. Triest IPA – IPA

Eervolle vermeldingen: Anders IPA, Belle-Fleur IPA, Black Albert (stout), Broeder Jacob Porto, Buffalo Belgian Stout, Extase (IPA), De Struise IPA, Delta (IPA), Duvel Tripel Hop (IPA), Excalibur Black IPA, Fumette (smoked), Hercules (IPA), Hettinga Porter Robuust, Hopruiter (IPA), Houblon Chouffe (IPA), Martin’s IPA, Oesterstout, Préaris IPA, Black Albert (stout), Troubadour Magma Galaxy (IPA), Valeir Extra (IPA), Viven IPA

 

Figuur van 2013 (195 stemmen)

  1. Sofie Van Rafelghem (85)
  2. Beer Awards Team: Bert, Roeland, Tim
  3. Geroen Vansteenbrugge / Luc De Raedemaeker

Eervolle vermeldingen: Andy Préaris Dewilde, Anne-Cathérine Dileweyns, Bart Durlet, Danny Van Tricht, Emilien Watelet, Erik Verdonck, Gert Christiaens, Hans Bombeke, Hilaire Spreuwers, Jan Rumes, Jean Blaute, Jef Van Den Steen, Johan ‘Wanne’ Madelijns, Johan Van Dyck, Kurt Persyn, Maarten De Smet, Marc Struyf, Michael Vermeren, Anne-Françoise Pypaert, Robbie Defraeye, Sabine Mans, Stefaan Couteneye, Sven Gatz, Urbain Custo, William Roelens, Wacho Debels, Xavier Vanneste

 

Gebeurtenis van 2013 (291 stemmen)

  1. Zythos Bierfestival (163)
  2. Brussels Beer Challenge
  3. Brugs Bierfestival

Eervolle vermeldingen: 1ste Winters Bierfestival Vichte, 20 Jaar gij zult genieten, Bierbraderij ’t Koelschip Oostende, Modeste Bierfestival, Bles Beurs Zottegem, Horecabeurs Gent, Kerstbierfestival Essen, Nacht van de Grote Dorst, Namur Capitale de la Bière, Trappistenfeesten Chiro Niel, WBF Winterbierfestival

 

Website van 2013 (503 stemmen)

  1. Beertourism.com (181)
  2. Trappistbier beleven
  3. Bierblog William Roelens
  4. De Lambiekstoemper

Eervolle vermeldingen: Belgian beergeek, Beerawards, The Beer Brothers, Zythos Forum, Le tâste-bières illustré, OBAD, Kerstbierfestival.be, Zythos.be

Donker, abdij

  1. Affligem Dubbel
  2. Bernardus 12
  3. Bornem Dubbel

Donker, trappist

  1. Rochefort 10
  2. Westvleteren 12
  3. Westmalle dubbel

Sterk donker

  1. Gouden Carolus Classic
  2. Malheur 12
  3. Noir de Dottignies

Fruitbier

  1. Boon Oude Kriek
  2. Liefmans Cuvée Brut
  3. Oud Beersel Oude Kriek

Op hout gerijpt

  1. Rodenbach Caractère Rouge
  2. Straffe Hendrik Heritage
  3. Rodenbach Vintage

Bier met unieke smaak

  1. Hof ten Dormaal White Gold
  2. Black Damnation Mocha Bomb
  3. Slaapmutske Hop Collection

Pils

  1. Bavik
  2. Primus
  3. Maes

Oud Bruin

  1. Liefmans Goudenband
  2. Caves
  3. Duchesse de Bourgogne

Blond, abdij

  1. Tongerlo Prior
  2. Ename Tripel
  3. Witkap Tripel

Blond, trappist

  1. Westmalle tripel
  2. Chimay Spéciale Cent Cinquante
  3. Orval

Saison

  1. Saison Dupont
  2. Saison de Silly
  3. Belgoo Saisonneke

Sterk blond

  1. Omer
  2. Duvel
  3. Vicaris tripel

Speciale stijlen

  1. Malheur Brut
  2. Maeght van Gottem
  3. Deus, Brut des Flandres

Geuze

  1. 3 Fonteinen Oude Geuze
  2. Cantillon Geuze
  3. Hanssens Geuze, gedeeld met De Cam Geuze

Buitenlandse stijlen

  1. Troubadour Magma (IPA)
  2. Kempisch Vuur Haverstout (stout)
  3. Fumette (gerookt)

Ambassadeur van 2012

  1. Sofie Vanrafelghem
  2. Sven Gatz
  3. Karel Goddeau

Gebeurtenis van 2012

  1. Zythos Bierfestival
  2. Brussels Beer Challenge
  3. Nacht van de grote dorst

Website van 2012

  1. Trappistbier beleven
  2. Bierblog van William Roelens
  3. De Lambiekstoemper